dimarts, 9 d’octubre de 2007

aixarnoles


(aixarnola f. guspira de foc, espurna.)

9 d’octubre, Día del Levante (o Comunitat Valenciana. [País Valencià: denominació desestimada])

“Conscients de l’explotació, no hi haurà més solució que aprofitar l’ocasió. I allò que es diu, amb passió. Fer valer nostra raó, perquè... ja no ens alimenten molles. Ja volem el pa sencer. Vostra raó es va desfent. La nostra és força creixent. Les molles volen al vent.”
Ovidi Montllor


Llevant i ponent
Al Levante diuen: “De ponent, ni vent ni gent”, amb referència a les conseqüències que el 1707 va tenir la batalla d’Almansa i l’adveniment de la monarquia borbònica.

"Llevant que gela, terral que desgela, dona que parla llatí i capellà que beu el matí no fan bona fi.

(El terral és el vent que bufa de la terra cap a la mar, des del vespre fins a mig matí. Sinònim de ponent. 'Parlar llatí' vol dir 'beure massa'.)



LA FRASE DEL DIA
"Preserve molt la meua soledat."
Vicent Andrés Estellés

7 comentaris:

Puigmalet ha dit...

Dius que 'parlar llatí' vol dir beure massa. Jo sabia la de 'dona que parla llatí no la vull pas per a mi'.
I en un diccionari vaig trobar una vegada 'parlar castellà' amb el sentit d'anar pet. Jo quan hi vaig no sé què em dic. La beguda dóna molt de joc (i gust).

ury ha dit...

Ei, ja que és el Día del Levante... vaig estar uns dies a Alacant i Ràdio 9, la pública d'allà, quan fan el butlletí de notícies diuen:

"SERVICIS INFORMATIUS"

Pregunto: el valencià és un català més castigat que una pila de totxanes a cal Bruce Lee?

reflexions en català (marc) ha dit...

ury, 'servici' és una paraula normativa, surt als diccionaris.

El meu padrí de Barbens (Pla d'Urgell) només feia servir 'servici' per referir-se a la mili. Molts anys després vaig comprovar que el meu sogre (Alt Urgell) també fa el mateix.

Al Pont de Suert el servici és el membre viril.

ury ha dit...

Home, serà molt normativa, però si em dius que només l'has sentida per referir-se a la mili... ja és gairebé un arcaisme, no?

És que després vaig entrar a pàgines webs valencianes i bramaven pel tema i per no haver elegit "SERVEIS INFORMATIUS".

I entenc també que al valencià la gramàtica és un pèl laxa, si més no. Tinc aquesta sensació, però puc estar equivocat, naturalment.

reflexions en català ha dit...

El que passa és que el Govern valencià vol imposar un model de llengua que no s'assembli gaire al català de Catalunya. Un valencià castellanitzat.

No sé si al País Valencià s'utilitza gaire 'servici'. No ho crec pas. En qualsevol cas, a Catalunya també tenim promotors del catanyol i no passa res.

A Canal 9 fant tot el possible perquè el català i el valencià no s'assemblin. Diuen 'desenroll' en comptes de 'desenvolupament'.

Farem tot petar ha dit...

ves que per anar al lavabo no en diguin anar al servici, també.

reflexions en català ha dit...

hehe, tot podria ser

Tost

Tost
poble de l'Alt Urgell, també deshabitat, del qual només es manté dempeus la imponent església. Us sona el cavaller Arnau Mir de Tost?

i l'església de Tost

i l'església de Tost
no me n'ha pogut estar, de posar-la. Imposa o no? L'església, documentada l'any 1030, va ser fundada el 1040 pel cavaller Arnau Mir de Tost

Sauvanyà

Sauvanyà
poble deshabitat de Ribera d'Urgellet, a l'Alt Urgell (11/09/2007)

no és un quadre impressionista

no és un quadre impressionista
és un arbre caigut, un arbre immens que ens hem trobat avui d'excursió pel ras de Conques, més amunt d'Ars (30/08/2007). També hem trobat...