dimecres, 28 de novembre de 2007

Si jo 'manessa'

L’Alt Urgell és la comarca catalana que més recicla. De tota manera, si el Pla de Sant Tirs no fos de l’Alt Urgell potser la diferència respecte a la segona comarca seria més gran perquè als contenidors on anem a deixar les escombraries hi ha de tot menys el que hi ha d’anar.

Em fot de molt mala llet.

Aquesta tarda, mentre el Quico em treia a passejar, pensava en la meva estimada Espanya, un dels països més contaminants del món (un insignificant 1 per cent del total); pensava en les mesures correctives que un servidor, polític frustrat, aplicaria per frenar la catàstrofe ecològica que estem perpetrant; pensava en una mesura de xoc per castigar els porcs que no separen les escombraries (n’excloc la gent gran, per respecte i per la falta d’educació que nosaltres sí que hem rebut, tot i que hi ha padrins més ecològics que molta gent).

Ja sé que ara és inviable econòmicament, però no accepto l’argument que seria massa intervencionista: jo multaria la gent que no recicla. Els fotria un impost d’escombraries que tindria un efecte ràpid i que a curt termini ens estalviaria milers d’euros en publicitat per conscienciar, perquè la gent s’espavilaria i triaria la brossa. No vols separar la merda que generes, multa.

Ja sé que ara mateix no podem saber què fa cada casa, però un carrer o una zona sí.

Si algú controlés la separació de les escombraries per zones, es podrien aplicar diversos cànons. Tu recicles, pagues poc; tu no, ja et passarà quan vegis la factura.

També prohibiria les bosses de plàstic als súpers, castigaria severament la gent que gasta massa aigua, posaria un radar cada 100 metres, fotria a la presó els temeraris de la carretera, etc.

El que vull dir és que cal ser intervencionista perquè no hi ha més remei, mentre esperem que les noves generacions, que han estat més ben educades en alguns sentits, facin innecessària la persecució dels bruts i dels inconscients. Amb aquests tindrem altres problemes, és clar.


Només així n'aprenem. És trist, però és així, com diria el Parella.

10 comentaris:

vpamies ha dit...

Després de llegir aquest article em ve al cap una frase que vaig sentir fa moooooolt de temps i que comparteixo amb tu: «els pastors seran brutals, mentre les ovelles siguin estúpides».

ury ha dit...

Educació, respecte, valors...

No em semblen malament les teves propostes: impliquen accions directes i van a la font del problema. Però el més preocupant és que l'establihsment està muntat perquè la gent no pensi i entrem en un laberint conductista. Gossets de Paulov.

Jo, la majoria de campanyes institucionals, les trobo de jutjat de guàrdia. Ens retraten com a bèsties i/o analfabets... i el seu paternalisme, en molts casos, les fa inefectives.

Puigmalet ha dit...

La merda se'ns acabarà menjant algun dia.
Ara ve Nadal. És quan un més s'adona de la bestiesa dels envasos, bosses i demés embolcalls hipersofisticats i inútils que acompanyen TOT allò que comprem. Completament absurd. I això es produeix abans d'haver-ho de reciclar.

Jordina ha dit...

A Barcelona em van explicar, que a una veïna de Sants prou li va arribar una multa de 150 euros, per haver deixat una bossa a fora del contenidor. ¿Que com van saber de quina veïna era? doncs perquè la seva assistenta (digue'n revenja de les classes subalternes), va barrejar entre les escombraries una carta on figurava l'adreça i nom de la mestressa. Refotre!! (ara, que no la van multa per no reciclar, només per deixar les escombraries a la vista). ¿Esteu intrigats per com va acabar la història? l'assistenta-minyona (no sé si de còfia o què) va confessar que el contenidor estava massa ple i la seva bossa no hi cabia. Ja us dic jo que la propera vegada li entaforarà maldament rebenti!

Dessmond ha dit...

Doncs jo pensava que la que millor comarca que feia això de reciclar era El Maresme I dintre de la comarca, en particular Vilassar de Mar, aquest cul de món on visc jo.
Mentre llegia al migdia el butlletí del poble, on sortia la foto del batlle (anterior) que era condecorat per la feina tan fantàsticament feta al poble en pro de la recollida selectiva, a la tarda/nit veia des del meu balcó, com el camió de les escombraries recollia la kk de tots tres containers dins seu, en un únic dipòsit.
Això no m'ho ha explicat ningú. Ho he vist davant els meus nassos.
Aleshores quan parles d'intervenir i, en aquest sentit, espero que només es pugui aplicar a Sant Tirs. L'autoritat de per aquí no és prou competent.
I moltes vegades la cosa no s'arregla amb més policia, sino amb més eduació. Però veient com està el tema educaciónal, entenc que vinguin ganes d'aplicar mesures policíaques. I tu penses així, que vius al paradís i tens tomàquets sempre que toca!.

ruth ha dit...

"si jo manessa" o en la seva variant "si natres manéssem" és tope aymamí, que bo!

reflexions en català ha dit...

Víctor, això dels pastors i les ovelles em sona molt, potser amb una altra versió. Ara em faràs balllar el cap...

Ury, a mi també m'emprenya aquest paternalisme que tant practiquen els pijoprogres.

Em sembla que a Alemanya han prohibit les bosses de plàstic.

Per Nadal foto el camp. Serà la primera vegada que l'ovella no es quedarà al corral. Tot i que hi ha moments bons, cada vegada suporto menys tot el muntatge aquest, amb hipocresia inclosa.

Sóc partidari d'aplicar mesures contundents pel que fa al reciclatge i al consum més responsable. Potser amb l'educació (la dels pares també) no n'hi haurà prou.

Ruth, si l'Aymamí manessa, 'els inters' no es farien.

ruth ha dit...

Els inters no es farien si no ens poséssom les esquís.
Durant 2 anys vaig estar intentant trobar una lògica a la seva manera d'escollir el gènere dels seus articles determinats, però no hi va haver manera. Té menys criteri que "el peloto" cruijff (sí, s'escriu així, com van nistelrooij, un altre dia parlem de l'holandès)

reflexions en català ha dit...

Ruth, no és un criteri personal, és una manera de parlar del Pallars. Un dia en parlaré i tu parles de l'holandès.

ruth ha dit...

sí sí, no és conya.
Durant uns mesos vam intentar (plegats) trobar un criteri per als seus "les esquís" & co. i no hi va haver manera. jeje

Tost

Tost
poble de l'Alt Urgell, també deshabitat, del qual només es manté dempeus la imponent església. Us sona el cavaller Arnau Mir de Tost?

i l'església de Tost

i l'església de Tost
no me n'ha pogut estar, de posar-la. Imposa o no? L'església, documentada l'any 1030, va ser fundada el 1040 pel cavaller Arnau Mir de Tost

Sauvanyà

Sauvanyà
poble deshabitat de Ribera d'Urgellet, a l'Alt Urgell (11/09/2007)

no és un quadre impressionista

no és un quadre impressionista
és un arbre caigut, un arbre immens que ens hem trobat avui d'excursió pel ras de Conques, més amunt d'Ars (30/08/2007). També hem trobat...