diumenge, 2 de març de 2008

aixarnoles


(aixarnola f. guspira de foc, espurna.)


“Març, marçot, mata la vella a la vora del foc.”
“Març, marçot, mata la vella a la vora del foc, i la jove si pot.”

“Març, marçot, tira la vella al clot, i la jove si pot.”
“Març, marçot, mata l’ovella i l’anyellot, i la vella a la vora del foc.”
“Març, marçot, mata l’ovella i l’ovellot, i la vella prop del foc, i la jove, si la hi trob.”

“Març, marçot, mata l’ovella i l’ovellot, i el pastor, si pot.”


Diuen que un pastor va voler riure’s del març quan aquest mes ja s’acabava. Li va dir:

—Març, marçot, no m’has pogut matar cap ovella ni cap anyellot.

I el març li va respondre:

—Calla, que amb dos que me’n queden i dos que en manllevaré a l’abril, encara te’n mataré més de mil.

El març va agafar dos dies a l’abril i en aquells quatre dies va provocar un fred tan intens que va matar moltes ovelles i molts anyells.

Conclusions:

1) No parlis malament del pont fins que no hagis creuat el riu.
2) Sempre paguen justos per pecadors (o ovelles per pastors).


A MÉS A MÉS

“Març, marçot, ronca fins que és mort.”
És el mes dels vents.

“Pel març, corre el diable per totes parts.”
Es creu que és el moment de l’any que el diable volta més per la terra i que es fa més perillós i temible.

“Quan el març no marceja, l’abril abrileja.”
Si el març no és variable, ho serà l’abril.

“Quan l’oreneta no ve pel març, l’hivern és llarg.”
Les orenetes arriben amb el bon temps.

“Tota dona ben carada, pel març pigada.”
El sol del març fa sortir pigues.

“El març té trenta-un dies i tres-centes fesomies.”
És molt variable.

7 comentaris:

vpamies ha dit...

Curiosament aquest cap de setmana l'he dedicat a preparar els programes de ràdio del mes de març i començo el programa sobre el març amb aquesta anècdota de la inversió de temps entre els darrers dies de març i els primers d'abril. Amades en diu la setmana de la vella.

Les versions que jo he trobat tenen algunes diferències, però la història és la mateixa.

reflexions en català ha dit...

Va, Víctor, passa'm les versions que tinguis, que ampliarem la llista.

vpamies ha dit...

Que consti que m'ho has demanat... ;-)

- març marcell, no m'has mort cap vaca ni vedell, truja ni porcell
- març marcell, no m'has mort cap vaca ni vedell, truja ni porcell, cabra ni cabrit; malhaja, ara que ets finit
- març marcer apedrega sa mare en el carrer
- març marcer, cada ovella amb son corder
- març marçol, tant te pego a tu com al caragol
- març marçot cara de gos, bufa'm el cul, que la cara no pots
- març marçot mata la vella i la jove si pot
- març marçot no m'has mort cap ovella ni ovellot. Cent borrecs tinc a Cerdanya, tots ells amb un pam de banya; cent ovelles a l'Urgell, totes amb el seu anyell. Cara de gos de març marcell que no m'has mort cabra ni anyell, truja ni porcell, arri allí, malapell
- març marçot que la vella s'emporta al clot de la vora del foc, i a la jove si pot
- març marçot, mata a la vella a la vora del foc, i a la jove si pot
- març marçot, mata la vella vora el foc
- març marçot, mata l'ovella i l'ovellot, i a la vella a la vora del foc i a la jove si li trob

Hi ha encara altres variants, que encara no he buidat. Jo el coneixia com la setmana de la vella, com et deia o com la rondalla de Romadriu. Està recollida a bastament.

reflexions en català ha dit...

Gràcies, Víctor, ets un crac.

De la vella de Romadriu ja en parlaré un altre dia. Jo tinc aquesta versió:

"Cent borrecs tinc a muntanya,
tots treuen un pam de banya.
Cent auvelles tinc a l'Urgell,
totes tinen lo seu anyell.
Març, marcerol:
no em fas més por que un cargol."

Puigmalet ha dit...

Algú dels dos sap si hi ha dites positives sobre el pobret març? La de "març marcer apedrega sa mare en el carrer" ja és definitiva.

vpamies ha dit...

Puigmalet, el refranyer, que és savi, diu del març:
- Bon any no seria, si març no hi havia.
- Botifarra de març, xai d'abril i carbó de maig
- Cava pel març, que després ja és tard
- Com la llaurada de març, cap altre no en faràs
- Diu la vinya: L'amo em planta, l'amo em poda, l'amo em lliga i el març em dóna la vida
- El març comença com una cordera i acaba com una fera (és un mes amb caràcter)
- El març dóna de tot
- El març té trenta-un dies i tres-centes fesomies
- Els fruits del gener, el març els treu del bolquer
- Pel març, els ametllers en flor, i el jovent en amor

Te'n semblen pocs? Mitja família meva és del març. És mes de celebracions! I això de veure com s'acaba l'hivern, sempre dóna una certa eufòria i alegria, no?

reflexions en català ha dit...

Víctor, el que passa és que el Puigmalet és un torracollons i um presumpte aigualidor de festes.

Bon any no seria, pessimista!

Tost

Tost
poble de l'Alt Urgell, també deshabitat, del qual només es manté dempeus la imponent església. Us sona el cavaller Arnau Mir de Tost?

i l'església de Tost

i l'església de Tost
no me n'ha pogut estar, de posar-la. Imposa o no? L'església, documentada l'any 1030, va ser fundada el 1040 pel cavaller Arnau Mir de Tost

Sauvanyà

Sauvanyà
poble deshabitat de Ribera d'Urgellet, a l'Alt Urgell (11/09/2007)

no és un quadre impressionista

no és un quadre impressionista
és un arbre caigut, un arbre immens que ens hem trobat avui d'excursió pel ras de Conques, més amunt d'Ars (30/08/2007). També hem trobat...