dissabte, 15 de març de 2008

aixarnoles


(aixarnola f. guspira de foc, espurna.)


15 de març. Santa Madrona


“La botifarra més bona, encetada per Santa Madrona.”
(El 15 de març s’encetaven les botifarres del porc mort al desembre.)

“Orenetes per Santa Madrona, l’hivern és fora.”
(Les orenetes anuncien l’arribada de la primavera.)


Al Pla encara no han arribat les orenetes. De fet, aquí no hi ha orenetes, sinó vuliandranetes (és així com es pronuncia), que ja em diràs si no és un nom més maco...


Per aquests mons de déu, de la vuliandraneta també se’n diu:

orandeta, orendeta, abrandeta, aurandeta, grandeta, irondeta, olandeta, orondeta, volandeta, volandreta. I en altres contrades: oronella, orenell, oroneta, oronell, olendra, oréndola, orandella, aurandella, orendella, orenola, ginjola, vinjolita, orendeta, orondella, orenella...


Voleu saber amb certesa si plourà?

“Orenetes vora l’aigua, pluja a la platja.”
“Orenella en terra, aigua en el cel.”
“Oreneta que alt vola, no tem que ploga.”
“Oreneta que vola per terra porta tempesta.”
“Oronell terrer, pedra o aigua ve.”


Si teniu un niu d’orenetes a casa...

“Casa d’orenetes, molta sort i amoretes.”


11 comentaris:

David ha dit...

Com se n'assabenti el senyor Marcel·lí que li fas la competència amb el seu "Coses meves"... ;)

reflexions en català (marc) ha dit...

David, no et segueixo. Fa mesos que no senyor el senyor Marcel·lí iaixò de les 'Coses meves' no sé de què va.

vpamies ha dit...

Marc, referit a les orenetes, també hi ha l'arxiconegut Una flor (o una oreneta) no fa estiu, ni dues primavera i relacionant aquest ocell amb la primavera, encara n'hi ha un parell més de força aclaridors: Oreneta arribada, primavera començada i Oreneta primerenca, primavera calorenca.

En parlo al darrer programa d'Un polsim de refranys, que just vaig gravar aquest divendres passat i que sortirà en antena (per Vallromanes and Rodalies) el dimarts després de Pasqua.

Elies ha dit...

Què bons! Santa Madrona és la patrona de Corbera. Una bonica ermita en un preciós barranc de la serra de Cavalls.

Per cert, què gran Joan Sales i tot el que representa i va escriure.

marc ha dit...

Víctor,

A partir d'ara hauré de deixar un espai en blanc 'reservat per a les aportacions del Víctor, el 'bou' de la paremiologia ("Més caga un bou que cent oronetes").

Elies, Hauries d'haver dit "Una bonica ermita en un preciós barranc de la FANTÀSTICA serra de Cavalls. A nosaltres ens va encantar aquest país vostre, i afededéu que hi volem tornar ben aviat.

M'agrada molt com escrivia el Sales. Encara no havia llegit les 'Cartes', on demostra que hi tocava molt, a part d'escriure bé.

"Però si ens en anéssim tots ¿qui quedaria a Catalunya? Passar-se a l'altra banda és un error descomunal; són precisament ells que han provocat la tragèdia. I si aquí tenim la FAI, allà tenen la Falange; qui sap si en el fons totes dues coses no en són sinó una i que els que més hi toquen són els que parlen de 'failangistes' sense distincions."
'Cartes a Màrius Torres', p. 22.

josefina ha dit...

A casa, en una espècie de celobert que tenim, hi ha un parell de nius, de vuliandranetes.

Jordina ha dit...

Doncs jo tinc colometes que m'omplen (¿com es diu, el replà de les finestres en bell catalanesc, perquè imagino que repisa no és gaire nostrat...), doncs me l'omplen de brutícia, coi!!

Per belles panoràmiques, les del meu nou barri. Avui he anat al Turó de la Rovira, on hi ha el refugi antiaeri i els bunkers de la guerra. Impressionants vistes de Barcelona i el soroll del vent a dintre del refugi.

vpamies ha dit...

Jordina, jo sempre n'he dit ampit

Jordina ha dit...

Teniu raó, mestre Víctor! de no fer-lo servir, m'havia fugit el terme ampit.
Veieu lo que fa, viure en pisos petits amb només un balconet, que he estat anys i panys sense ampits!!
agraïda.

oriolvidal ha dit...

Jo vaig néixer a l'antiga clínica de Sta. Madrona, que es trobava al carrer d'Aragó. Ara és un sex-shop.

Per cert, algú coneix alguna Madrona? Fa versions en català del "Com una verge" o del "Noia material"? I de "La illa bonica"?

(És mentida que l'antiga clínica on vaig néixer sigui ara un sex-shop. Era per aixecar suspicàcies, especialment per part d'en Puigmalet.)

marc ha dit...

Jo conec la Mercè comadrona, però em sembla que no val.

Tost

Tost
poble de l'Alt Urgell, també deshabitat, del qual només es manté dempeus la imponent església. Us sona el cavaller Arnau Mir de Tost?

i l'església de Tost

i l'església de Tost
no me n'ha pogut estar, de posar-la. Imposa o no? L'església, documentada l'any 1030, va ser fundada el 1040 pel cavaller Arnau Mir de Tost

Sauvanyà

Sauvanyà
poble deshabitat de Ribera d'Urgellet, a l'Alt Urgell (11/09/2007)

no és un quadre impressionista

no és un quadre impressionista
és un arbre caigut, un arbre immens que ens hem trobat avui d'excursió pel ras de Conques, més amunt d'Ars (30/08/2007). També hem trobat...