divendres, 17 d’octubre de 2008

La paraula del dia: baldaquí

.



Benvolguts baldaquinistes i no baldaquinistes,

Ahir, al programa El món a RAC1, del Jordi Basté, van parlar de la carta que vam enviar a alguns mitjans per denunciar l’estat en què es troba l’església de Tost. Cada dia, cap a les deu, el Ramon Solsona parla d’una paraula, La paraula del dia, i ahir va ser el torn de baldaquí.

A les nou van dir que la paraula del dia era baldaquí i, incomprensiblement, a les deu me’n vaig anar a esmorzar i m’ho vaig perdre, però he pogut sentir l’espai a través de la web del programa.

No sé per què va triar aquesta paraula. El que sembla clar és que va posar baldaquí al Google i va trobar la nostra carta. El Solsona va explicar l’etimologia del mot (prou interessant), va parlar del poble de Tost, "famós al segle XI gràcies a Arnau Mir de Tost" i ara despoblat, i va comentar la carta firmada per "M. C. M. i vuit firmes més, veïns del Pla de Sant Tirs" (que no és ben bé així). Trobo que va quedar força bé i la nostra denúncia, molt clara.

Tenint en compte la fuita d’oients de Catalunya Ràdio, hem d’estar satisfets perquè la nostra queixa l’ha sentida força gent. (Suposo que molts dels que podeu escoltar la ràdio mentre treballeu ja heu deixat la ràdio de les tietes, que diria el Joan Arnera, i preferiu el mal menor del Basté.)

Ja ho sabeu. Si voleu escoltar La paraula de dia d’ahir, cliqueu aquí (Gràcies, Víctor) o a aquest fitxer:
.
.

8 comentaris:

vpamies ha dit...

Marc, l'adreça que has donat per sentir «La paraula del dia», del Ramon Solsona, a «El món a RAC1» em sembla que és efímera.

O sigui que d'aquí uns dies ja no hi apareixerà, perquè és una escaleta on s'incorporen els darrers programes.

Et vaig enviar l'enllaç directe a l'mp3. Em sembla que aquest perdurarà una miqueta més. :-)

Jo estic subscrit a La paraula del dia a través dels RSS i m'arriben puntuals cada migdia al Google Reader. Les 10 del matí no és bona hora per poder-lo sentir en directe i així ho puc fer amb calma des de casa. O desar-los a l'ordinador quan en Solsona tracta algun tema que em pot interessar per alguna cosa (que acostuma a ser molt, molt sovint).

vpamies ha dit...

No sé què ha passat, que l'enllaç no funciona. A veure si ara va bé.

Jordina ha dit...

Me n'alegro molt, Marc! com a mínim se'n parla i es fa una mica més públic. Tot i que sigui difícil saber en qui o en què es pot confiar, els petits gestos i els esforços encara que siguin de formigueta, bé valen la pena.
Salut!

Núria Tomàs ha dit...

Ostres Marc, creia que era l'única que m'havia passat al Basté!! Ho he intentat però amb la Neus Bonet no aconsegueixo treure'm les lleganyes fins a les 11h. Potser era això el que volien, arrecar-nos la crosta catalanista a tots i amb l'entusiasme d'aquesta dona ens cau sola d'avorriment. I el Basté, el que dius, és un mal menor, preferia en Jordi Bosch (amb h?). Molt bé en Ramón Solsona pel comentari de la carta. I ja que som aquí, Montant o Montan?, perquè s'han menjat la t?

Puigmalet ha dit...

Que fort! El Víctor és dels desvagats que escolta la ràdio des de la feina. Ai, si ho sabessin els seus amos...

Tot això de les subscripcions que explica al comentari són sopars de duro. Jo he intentat fer-ho i no es pot. Però el Víctor utilitza aquests tecnicismes de RSS, Readers i demés falòrnies pensant que la gent se'l creu. "Quantes més paraules rarotes diu tant menys que me'l crec". Vés que te dic.

marc ha dit...

Gràcies, Víctor, també ets el meu àngel de la guarda, amb el permís del Puigmalet.

Jordina, a mi les cartes sempre m'han funcionat. Val la pena.

Núria, és que n'hi ha per plorar, amb l'ex-ràdio nacional. Pel que fa a Montan, potser han tret la 't' per una qüestió etimològica. Al DCVB diuen que en l'Acta Consagració de la Catedral de la Seu d'Urgell "apareix escrit amb la forma 'Montedanno'", i potser la 't' hi sobra. Però ho hauria de mirar. Ho preguntaré a un que en sap.

Puigmalet, hehe. Jo també penso que el Gran Demiürg ens fot la pirula. El que és inqüestionable és que el Víctor és l'avantsala de la notícia. Ell coneix les notícies ans no surtin. I ho pilla tot.

vpamies ha dit...

Això de la ràdio o la música a la feina és semblant al que passa amb els aires condicionats: que quan un té calor, l'altre té fred, i que si abrigat o que no ensenyis txitxa si no vols tenir fred.

Difícil posar-se d'acord. I llavors el millor és no tenir-ne. O et toca empassar-te Estopa, los Chinguitos o vés a saber què.

I ja no tinc edat per anar amb auriculars, que diuen que fan malbé l'oïda. Com diu? Com diu? :-)

Joan Arnera ha dit...

Marc, jo a la ràdio de les tietes hi incloc tant la bonet com el basté. Fixa't-hi: http://joanarnera.blogspot.com/2008/09/la-rdio-de-les-tietes.html
Apa, salut!

Tost

Tost
poble de l'Alt Urgell, també deshabitat, del qual només es manté dempeus la imponent església. Us sona el cavaller Arnau Mir de Tost?

i l'església de Tost

i l'església de Tost
no me n'ha pogut estar, de posar-la. Imposa o no? L'església, documentada l'any 1030, va ser fundada el 1040 pel cavaller Arnau Mir de Tost

Sauvanyà

Sauvanyà
poble deshabitat de Ribera d'Urgellet, a l'Alt Urgell (11/09/2007)

no és un quadre impressionista

no és un quadre impressionista
és un arbre caigut, un arbre immens que ens hem trobat avui d'excursió pel ras de Conques, més amunt d'Ars (30/08/2007). També hem trobat...