diumenge, 30 de novembre de 2008

"La reina i jo desitjaríem ser els coprínceps d'Andorra"

.
El Gavatxó ja em va avisar fa un parell de setmanes i ahir a la nit vaig arribar al passatge de l’obra en què, segons l’excopríncep d’Andorra Joan Martí Alanis, el rei d’Espanya li va dir la frase que encapçala aquesta entrada.

No sé si aquest episodi s’ha fet públic alguna vegada. Jo no en tenia ni idea. El transcric i vosaltres mateixos. A mi m’ha sorprès més la reacció de l’antic copríncep episcopal que no pas la gosadia del Borbó.

“Portats per la conversa, el bisbe emèrit d’Urgell [i antic copríncep d’Andorra Joan Martí Alanis] explica un tema sorprenent dels primers anys de la seua prelatura. En el primer encontre que va tenir amb el rei d’Espanya, Joan Carles de Borbó, aquest li va deixar anar textualment: «La reina i jo desitjaríem ser els coprínceps d’Andorra.» El bisbe es va quedar glaçat, però va contestar amb determinació: «Jo li desitjo a vostè el millor, però els andorrans no ho volen, i jo no voldria que fes el que va fer amb el Sàhara Occidental, que el va entregar al Marroc.» Conversa acabada, i per sempre, perquè a partir d’aquell moment Martí no va voler coincidir més amb Joan Carles perquè no li tornés a treure el tema. [...] El llavors president d’Andorra, Marc Forné, se’n va fer molt cabal, d’aquestes paraules, i va decidir, d’acord amb el copríncep, reformar les institucions per blindar l’Estat. El país, que es regia encara per consuetuds medievals, es va dotar d’una Constitució, que es va aprovar el 1993, d’aquí la integració del país al món polític contemporani i el seu ingrés a organismes internacionals com l’ONU. En paraules del bisbe, tot el procés d’actualització de les institucions andorranes va partir d’aquesta pretensió del monarca espanyol.”

Eugeni Casanova (2008). El complot. Lleida: Pagès editors, p. 177-178.
.

3 comentaris:

Salvador ha dit...

Ostres noi, quin ensurt. Això no és manera de començar un diumenge.

Jo diria que el bisbe no estava massa per la labor i qui va ser realment decisiu per democratitzar el país va ser el Copríncep Mitterrand.

Efrem ha dit...

Putu borbó!

Andreu ha dit...

Impressionant, Marc.!

Impressionant la capacitat ràpida de resposta i de donar-li una dura lliço al Borbó, per part del Bisbe Marti.

Em queia, des de la distància, molt bé. Però aixo sol justifica un co-princep , i un princep de l'Eslèsia catalana!!

Visca Andorra independent!
Visca Catalunya Lliure!!

Cordialment
Andreu

Tost

Tost
poble de l'Alt Urgell, també deshabitat, del qual només es manté dempeus la imponent església. Us sona el cavaller Arnau Mir de Tost?

i l'església de Tost

i l'església de Tost
no me n'ha pogut estar, de posar-la. Imposa o no? L'església, documentada l'any 1030, va ser fundada el 1040 pel cavaller Arnau Mir de Tost

Sauvanyà

Sauvanyà
poble deshabitat de Ribera d'Urgellet, a l'Alt Urgell (11/09/2007)

no és un quadre impressionista

no és un quadre impressionista
és un arbre caigut, un arbre immens que ens hem trobat avui d'excursió pel ras de Conques, més amunt d'Ars (30/08/2007). També hem trobat...