diumenge, 29 de març de 2009

'Pensaments'


M’he firat els Pensaments de Joseph Joubert (Proa, 2009), un autor que desconeixia i que s'inscriu en la tradició dels moralistes francesos.

És un pensador aforístic, cosa que m'anirà molt bé per alimentar el Diccitionari (el millor diccionari de citacions i frases cèlebres en català mentre no es demostri el contrari) i que s'explica en aquest pensament de la pàgina 59:

"Turmentat per la maleïda ambició de posar sempre tot un llibre en una pàgina, tota una pàgina en una frase i aquesta frase en un mot. Aquest sóc jo."

A la portada del llibre ja veiem l'essència de Joubert:

"Qui no s'ha observat a si mateix porta a dins una experiència que ignora."

Us deixo una quants pensaments de les primeres pàgines del llibre:

"Seria veritat dir que ens estimen més sovint pels nostres defectes que no per les nostres bones qualitats." (p. 74)

"Les meves idees! Allò que em costa de construir és la casa on fer-les viure." (p. 48)

"Oi que diem: que fan pensar? Doncs bé! Jo faig imaginar." (p. 47)

"Sens dubte em dec haver expressat alguna vegada brutalment, per anar més de pressa. Les paraules gruixudes abreugen meravellosament." (p. 46)

"És agradable adonar-se que encara no estimàvem prou aquelles persones que estimàvem més." (p. 75)

"Els llocs moren com els homes, encara que sembli que subsisteixen." (p. 91)

"Quan els meus amics són bornis, me'ls miro de perfil." (p. 76)

"Qui no es deixa enganyar mai no és un amic." (p. 76)

"L'objectiu no sempre es proposa per ser assolit, sinó per servir de punt de mira o de direcció. Així el precepte de l'amor dels enemics." (p. 77)

"Quan diuen que l'art és una imitació, el defineixen pel seu procediment o la seva manera d'operar i no pel seu objecte. M'agradaria més dir que l'art és una multiplicació, perquè aleshores el definiria pels seus efectes i la seva utilitat. L'art, de fet, només existeix per multiplicar les coses que commouen els nostres sentits representant-nos-les i només és útil en tan[t] que multiplica al voltant nostre les coses belles, és a dir[,] les coses que ens commouen agradablement, deliciosament, i de tal manera que ens fan feliços." (p. 95)

"Sortir del raonament per entrar en el sentit íntim, del tema per tornar a recórrer la matèria, dels arguments per respirar lliurant-nos als sentiments, és cosa molt permesa, molt útil i molt convenient en les discussions de bona fe. No cal pas que siguin tan metòdiques que ja no puguin ser ingènues." (p. 235)

"El gatet i el tros de paper del qual se'n fa un ratolí. El toca amb lleugeresa, per por de trencar la il·lusió." (p. 87)

"L'home imita primer els objectes que veu o que d'altres han imitat. Representa després les seves pròpies concepcions. És el súmmum de l'art." (p. 96)

"Si no poguéssim tenir amb els amics, impunement, sense haver de passar comptes i sense responsabilitat, la llibertat dels judicis temperamentals, dels judicis excessius, dels judicis fins i tot capriciosos, el comerç epistolar o la conversació tindrien les fatigues i les espines d'una contínua argumentació." (p. 75)


En trobareu més al



P. s.— Un altre llibre amb força errors lingüístics, com la majoria.


4 comentaris:

SALVEM TOST ha dit...

Ja pots pujar els impresos per a la signatura d'autodeterminació: crec que te la signarem tots!

vpamies ha dit...

Així m'agrada, que diversifiquem les fonts. Jo també he comprat uns quants llibrets de citacions que vaig discontinuant quan tinc temps de posar-m'hi.

Per cert... hi ha un munt de citacions al formulari. Som prop de les 100 ja!!

oriolvidal ha dit...

Marc, et denunciaran per violar els drets d'autor, perquè Déu n'hi do el recull que ens has presentat, hehe.

Molt bons la majoria, per cert! Bona tria... i bona descoberta!

reflexions en català ha dit...

Salvem,


Encara no tindré els fulls, però ja tiondreu temps per firmar.

Víctor,

Ja fa temps que no miro les aportacions del formulari.

Oriol,

A fe que sí.

Tost

Tost
poble de l'Alt Urgell, també deshabitat, del qual només es manté dempeus la imponent església. Us sona el cavaller Arnau Mir de Tost?

i l'església de Tost

i l'església de Tost
no me n'ha pogut estar, de posar-la. Imposa o no? L'església, documentada l'any 1030, va ser fundada el 1040 pel cavaller Arnau Mir de Tost

Sauvanyà

Sauvanyà
poble deshabitat de Ribera d'Urgellet, a l'Alt Urgell (11/09/2007)

no és un quadre impressionista

no és un quadre impressionista
és un arbre caigut, un arbre immens que ens hem trobat avui d'excursió pel ras de Conques, més amunt d'Ars (30/08/2007). També hem trobat...