dijous, 21 de juliol de 2011

La guixera de Knauf a Tost

Aquest dematí he anat a portar l'al·legació que el nostre grup d'ERC-Acord Municipal ha fet en contra de la guixera que la multinacional Knauf vol fer a Tost. Una guixera de més de 600 hectàrees que es carregarà un dels paisatges més verges i preciosos que tenim. Gràcies. Ahir dimecres, en ple extraordinari (que no sé per què n'hem de dir extraordinaris si són molt més habituals que els ordinaris), i a petició del nostre grup, es va parlar per primer cop de la guixera. I sorprèn que s'hagi esperat fins ara, quan ja fa dos anys que es va començar a remoure aquesta història i quan, segons van afirmar els senyors de Knauf en diversos moments, han tingut unes quantes reunions amb l'alcalde.

Knauf ha presentat un projecte que, segons els experts, està molt ben fet. Cosa que no ens ha d'estranyar perquè no són qualsevol empresa, són el fabricant principal de plaques de guix al món. Però ahir hi havia força contradiccions entre el que deien el senyor Fidalgo i el seu advocat, i el que s'explica en el projecte. I al marge d'això, hi ha la falta de respecte total i absoluta cap a un patrimoni que sembla que no és res de l'altre món perquè no està inclòs en cap àrea de protecció determinada i que només saben valorar quatre arreplegats, perquè aquesta va ser la sensació de menyspreu que tot sovint mostrava tot un senyor advocat encorbatat i engominat que en més d'una ocasió va perdre les formes. Per Knauf, i això queda ben clar en el projecte que han presentat a Medi Ambient per aconseguir el seu permís, el valor d'un paisatge només ve definit pel benefici econòmic que se'n pugui extreure, i textualment escriuen que la guixera no causarà cap tipus d'impacte ambiental, quan és ben evident que de pols n'hi haurà i molta, perquè si d'una cosa va escassa la Vall de Tost és d'aigua, de sorolls també, l'impacte visual no es pot discutir, l'impacte sobre la flora i la fauna típiques de la zona serà molt fort, l'impacte sobre el patrimoni històric i arqueològic admeten en l'informe que serà sever, i ahir va quedar també prou clar que l'impacte socioeconòmic que Knauf assegura que serà tan positiu, doncs tampoc, perquè d'activitat econòmica als pobles del voltant se'n generarà més aviat poca. I a més, no oblidem que molt a prop del lloc on es farà la guixera (perquè després del que vaig sentir ahir per part dels uns i dels altres tinc clar que es farà) hi ha la impressionant cantera de Comacsa. Tot plegat, preciós.

Jo segueixo tenint el mateix dubte que tenia abans del ple: amb els informes favorables de Medi Ambient, Mines i Urbanisme, si hi ha una part molt important dels veïns afectats que hi està en contra, i si l'equip de govern també hi està en contra i per això diu que han presentat al·legacions, ¿l'ajuntament pot denegar a Knauf la llicència d'activitat i, per tant, evitar la guixera? L'advocat de Knauf va ser molt clar. No. Perquè diu que hi ha lleis i mecanismes que obliguen l'ajuntament a donar la llicència. Però esclar, això ho va dir l'advocat de Knauf. Potser buscaré altres fonts d'informació, perquè ho confirmin, o bé o matisin, o bé ho refutin.

Bé, això pel que pertoca al projecte de Knauf. Una altra història és la posició i l'actitud de l'equip de govern, i més en concret la de l'alcalde. Davant d'un projecte que el mateix alcalde ha reconegut que és el tema més important al qual ha de fer front ara el municipi, per part dels seus regidors no es va sentir ni una pregunta. Només un parell del senyor alcalde al començament del debat i llestos. M'he arribat a preguntar si tots els que estàvem asseguts ahir en aquella taula ens havíem llegit, encara que sigui alguna part, el projecte de Knauf, i fins i tot m'ha passat pel cap el fet que potser hi havia gent de la sala que això de la guixera ho ha sabut fa poc. És clar que això és fins a un cert punt normal si per part de l'ajuntament no hi ha el costum de fer reunions públiques de tant en tant, encara que estiguem davant d'un dels temes més gruixuts que poden afectar el municipi.

El debat va donar molt de si, a mi em va enriquir perquè em va agradar veure certes actituds, certs comportaments, i així vas coneixent una mica més la gent. Al final del debat vaig voler preguntar al senyor alcalde quina opinió li mereixia a ell el projecte de Knauf i si veia bé que es fes la guixera. La resposta, textual, va ser: "Aquesta opinió la reservo per als del meu grup." I una, que ja s'esperava una cosa així, no es va poder estar de replicar-li: "Molt democràtic, sí senyor." Llavors el senyor alcalde ja no va poder més i em va dir que no em toleraria cap més comentari sarcàstic. Li vaig respondre que no en tornaria a fer cap més, però no me'n vaig poder estar. No trobo gaire normal que un alcalde no pugui dir davant del ple què pensa d'un projecte, i més d'un projecte que ell mateix admet que és tan important per al municipi. Acabat el ple vam tenir una conversa breu sobre la meva pregunta i la seva resposta, però no en parlaré perquè entenc que forma part d'una esfera més privada, però la meva opinió, i així li ho vaig dir, és que ell no va voler dir que està en contra de la guixera (que és el que diu als veïns) davant de Knauf (amb els quals potser no ha sigut tan clar). A partir d'aquí, tothom pot treure les seves conclusions.

El que em va fer saltar al final de tot el ple, quan ja havien marxat els senyors de Knauf i també les persones del públic que coneixen més a fons tota aquesta història, especialment la Raquel, que va refutar amb contundència i claredat totes les argumentacions de Knauf, cosa que va fer que l'advocat li faltés al respecte, doncs llavors sí. Llavors surten els valents de torn a desvirtuar-ho tot. S'aferren com voltors afamats a l'únic moment feble que ha tingut la persona més lluitadora de la sala quan veu que tot està perdut, li arranquen un tros del discurs i tant és el que hagi dit abans i el que hagi dit després. Ja tenim el que volem i això és el que explicarem. ¿Això no és mala fe? ¿Això no és mesquí? Perquè si no és això, és que no s'ha entès absolutament res, i això té un altre nom, que m'abstinc d'escriure. Els vaig acusar de manipular i de falsejar la realitat. El senyor alcalde em va aturar i em va fer demanar disculpes "perquè això no és el carrer", vaig demanar disculpes i els vaig acusar de descontextualitzar, i aquest verb que sí que se'm va acceptar. Però això és el que m'enarbora: la gent que aprofita per dir-hi la seva i criticar quan l'altra part no es pot defensar perquè no hi és, i que tinguin la bonica habilitat de tergiversar les coses tan fàcilment. I veig que aquesta habilitat la té més gent de la que em podia imaginar. O no, potser només la tenen unes poques persones i la resta que les segueixen com si fossin déus només fan d'escopeta de repetició. 

I encara hi ha un altre tema: a la base de tot plegat hi ha uns contractes de lloguer que, vistes les al·legacions dels amics de Salvem Tost, és evident que presenten irregularitats. Perquè alguns dels propietaris amb els quals ha firmat Knauf no serien els propietaris legals de les parcel·les, i això, tal com queda evidenciat a les al·legacions de la plataforma, hi ha algú de l'ajuntament que ho sap.

josefina

3 comentaris:

reflexions en català ha dit...

Doncs sí, així es com funcionem en aquest municipi. L'alcalde es reserva la seva opinió, hehe. Boníssim. I la sel seu grup? I la de l'equip de govern? I la de CiU?

m.

Salvem Tost ha dit...

T'has d'animar. Lo curiós és que t'esperessis una altra cosa d'aquestos ignorants sense escrúplus....

reflexions en català ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.

Tost

Tost
poble de l'Alt Urgell, també deshabitat, del qual només es manté dempeus la imponent església. Us sona el cavaller Arnau Mir de Tost?

i l'església de Tost

i l'església de Tost
no me n'ha pogut estar, de posar-la. Imposa o no? L'església, documentada l'any 1030, va ser fundada el 1040 pel cavaller Arnau Mir de Tost

Sauvanyà

Sauvanyà
poble deshabitat de Ribera d'Urgellet, a l'Alt Urgell (11/09/2007)

no és un quadre impressionista

no és un quadre impressionista
és un arbre caigut, un arbre immens que ens hem trobat avui d'excursió pel ras de Conques, més amunt d'Ars (30/08/2007). També hem trobat...