divendres, 3 de febrer de 2012

Fets, mentides i realitats

Fets: el dissabte 28 de gener, en el marc de la crema de marges habitual per l'època, al Pla i al costat mateix de la carretera C-14 hi passa això:



Les fotos són fetes el dilluns, dos dies després. Com que anys anteriors havia vist l'alcalde (Antoni Capdevila, CiU) cremant marges per la zona, i com que quan es tracta d'aquest senyor sóc malfiada de mena, no sé pas per quin motiu vaig pensar que era cosa seva. Quan a quarts de cinc baixava amb cotxe de la Seu el vaig veure precisament a ell parlant amb forestals al costat del camp.

Mentides: el dimarts 31 de gener al dematí passo una estona per l'ajuntament i quan ja estava a punt de marxar apareix el senyor alcalde. Parlem de diversos temes i li pregunto què ha passat en aquest camp, que té un propietari i no és pas ell, sinó un senyor del Pla que ja fa anys que viu a la Llar de Sant Josep de la Seu. L'alcalde em diu que tenia tots els permisos per posar-hi foc i que ho va fer perquè l'estiu passat, quan el meu pare va sembrar blat en un tros de camp que hi ha relativament a prop (no pas a tocar), va patir tant pensant que si algú amb mala fe hi hagués anat a posar foc, de seguida s'hauria estès cap als camps de la vora, hauria saltat la carretera vella i fàcilment hauria cremat aquest, que és un camp abandonat. Mentre l'escoltava i me'l mirava pensava en les dimensions de la bola que m'estava fument. El dia abans, dilluns, ell mateix havia explicat més o menys la veritat a altra gent, i a mi m'havia arribat ja la versió més o menys real.


Realitats: fetes les oportunes indagacions, i tenint en compte a més el que l'alcalde va explicar a altra gent, puc fer un relat força precís del que va passar. Una patrulla de Trànsit dels Mossos va veure l'incendi i va avisar els Bombers (recordem que el camp és just al costat de la carretera, que feia vent i hi havia molt fum). Quan els Bombers havien estirat les mànegues va aparèixer el senyor alcalde i els va manar que no apaguessin el foc. Van vindre també els Forestals. L'alcalde (exforestal, forestal en excedència, forestal de baixa permanent, n'hi ha totes les versions) només va ensenyar l'autorització que en aquestes dates dóna l'Ajuntament per cremar marges, però no va ensenyar cap permís que l'autoritzés a cremar tot el camp, a més de recordar que és alcalde, que és president de la Mancomunitat d'Escombraries, i bla bla bla. Davant dels fets, els Forestals entenien que calia fer una denúncia. L'alcalde va treure el telèfon i, davant de tots, va trucar a un càrrec dels Forestals de Lleida (no en direm el nom però potser sí que hi posem les inicials: Ll. R.). El resultat: aquí no passa res i vosaltres, agents, ja podeu marxar.

Això ho sap molta gent, no és cap secret perquè, repeteixo, el mateix alcalde ho ha explicat a més d'un veí. I tampoc suposa cap sorpresa, sempre es diu que el senyor Capdevila té tants contactes i se'n surt de tot sense despentinar-se, però això no vol dir que no ho puguem explicar per, com a mínim, a qui correspongui o a qui es doni per al·ludit, li caigui la cara de vergonya.

Al senyor Capdevila segur que no l'hi caurà. Encara més, la pròxima vegada que li tornaré a dir que no me'l crec se seguirà fent l'ofès.

Però, ¿i als de dalt de tot? ¿I als de CiU? Tinc algunes preguntes per fer-vos:

- ¿Com és que a aquest senyor se li permet tot?
- ¿Com preteneu que la gent normal, sense contactes ni influències ni poder, confiem ja no només en els polítics, sinó també en mossos, en bombers, en forestals?
- Si l'autora d'aquesta crema hagués sigut jo, ¿què m'hauria passat?, ¿quina denúncia m'hauria caigut?
- Pel que vaig veient, hi ha molta gent amb càrrecs, tant de CiU com d'altres partits, que coneixen aquest alcalde i admeten que en fa de l'alçada d'un campanar; ¿com és que ningú li ha parat mai els peus? I no em vingueu amb la resposta típica i tòpica de: "No deu ser tan dolent, si sempre guanya les eleccions." Com si els mateixos que em diuen això no sabessin com es poden guanyar els vots. Sóc una ignorant en molts temes però no sóc imbècil.

Hem arribat a un punt en què el que pugui fer o deixar de fer el senyor Antoni Capdevila no em sorprèn. El que em sorprèn i em rebel·la és l'actitud dels de dalt, aquesta sí. Perquè per molt encantador de serps que pugui ser el nostre alcalde no em cap al cap que se li permeti fer absolutament tot el que vol, i més amb els antecedents que ja porta en gairebé 21 anys d'alcalde! Al pròxim convergent que em parli de valors, d'honestedat, de dignitat, de rigor o d'igualtat me li'n riuré a la cara.

josefina

8 comentaris:

reflexions en català ha dit...

Apa, que n'aprenguin.

No els caurà la cara de vergonya perquè no en tenen gàrie.

m.

Anònim ha dit...

Et felicito Josefina, en aquests temps en els que la dignitat es perd a marxes forçades recomforta llegir aquestes coses.

Isidre ha dit...

Felicitats Josefina pel coratge...

reflexions en català ha dit...

Gràcies, però no em sento mereixedora de cap felicitació. Senzillament em fa bullir la sang que hi hagi aquests comportaments (tant per part d'un com sobretot dels altres)i que es miri cap a una altra banda. Explicant això no pretenc gran cosa més que els de dalt s'adonin que els de baix sabem que passen aquestes coses, que no som rucs ni ens mamem el dit com es poden pensar. Que ens en foten moltes i ni ens n'adonem? Segur! Però quan tens la certesa de coses com aquesta, sempre he pensat que callar-s'ho és ser-ne còmplice.

j.

Isidre ha dit...

Doncs ho sento, però un cop més felicitats.
;-)
Isidre

Jaume ha dit...

disculpeu-me però l'original és així:

Artículo 263. El que causare daños en propiedad ajena no comprendidos en otros títulos de este Código, será castigado con la pena de multa de seis a 24 meses, atendidas la condición económica de la víctima y la cuantía del daño, si éste excediera de 400 euros.

Tothom pot presentar una denúncia, no cal ni advocat.

reflexions en català ha dit...

Gràcies Jaume, ho tinc present.
j.

...annaP... ha dit...

Josefina!
Veig que el nostre amic alcalde segueix fent de les seves no? jo em pensava que després de tants anys ja s'hauria retirat...encara tinc present aquella entrevista on cada vegada que tocàvem un tema tabú sonava el telèfon del despatx espatllant la gravació! ha ha! quins temps aquells! Doncs res, ja he vist la foto dels teus petits i estan preciosos! Un petó bonica!!

Tost

Tost
poble de l'Alt Urgell, també deshabitat, del qual només es manté dempeus la imponent església. Us sona el cavaller Arnau Mir de Tost?

i l'església de Tost

i l'església de Tost
no me n'ha pogut estar, de posar-la. Imposa o no? L'església, documentada l'any 1030, va ser fundada el 1040 pel cavaller Arnau Mir de Tost

Sauvanyà

Sauvanyà
poble deshabitat de Ribera d'Urgellet, a l'Alt Urgell (11/09/2007)

no és un quadre impressionista

no és un quadre impressionista
és un arbre caigut, un arbre immens que ens hem trobat avui d'excursió pel ras de Conques, més amunt d'Ars (30/08/2007). També hem trobat...