dimarts, 20 de març de 2012

Ple extraordinari de Ribera d'Urgellet

Aquest dimarts al migdia hem tingut un nou ple extraordinari. En tres quarts d'hora hauríem pogut anar cap a casa però tinc una companya de grup que és molt insistent en bona part dels temes i no ens hem aixecat fins a dos quarts de tres. Hem demanat aclariments d'alguns decrets d'alcaldia:

-L'autorització a Àrids Alt Urgell per rebre 70.000 m3 de material procedent d'Andorra consistent en pedres i material terri destinat a la restauració de la cantera 'Antonieta', popularment coneguda pel seu nom empresarial, que ja s'ha convertit en antipàtic i tot, i que és COMACSA. L'ajuntament ha confirmat que tanca les portes i aquest material d'Andorra ha de servir per fer una restauració que tècnics de Medi Ambient ja han reconegut que serà impossible.

- La pròrroga a PROMSA per presentar al·legacions per llicència ambiental per activitat de monodipòsit controlat de residus de la construcció una mica més avall del kàrting que hi ha als afores del Pla, a l'altra banda de Segre, on ja hi ha una bona marca de terra menjada a la muntanya vermella. Resulta que la Generalitat va dient a l'empresa que no hi pot fer cap dipòsit de residus mentre encara estigui operatiu l'abocador de la Mancomunitat i s'està en un estira-i-arronsa a veure qui es cansa primer.

- El canvi de llicència al puticlub Tu Tries, al qual ara Urbanisme ha acceptat que passi de ser considerat un bar-restaurant amb hotel d'una estrella, al bonic eufemisme d'establiment públic amb reservats annexos. Quan fa dos o tres anys van demanar el canvi de llicència, Urbanisme va dir que no es podia donar perquè era sòl no urbanitzable i només s'hi podia permetre l'obertura d'un negoci amb la mateixa activitat que la que hi havia abans (restaurant Cal Maties). Ara han degut canviar les normes, sinó no ho entenc.

Hem votat a favor del conveni amb Organyà, Fígols i Alinyà, i Cabó per finançar un any més, i ja serà l'últim, l'agent d'ocupació i desenvolupament local que compartim els quatre municipis. Hem votat en contra de l'adjudicació del lloguer d'unes finques a Sant Pere de Codinet a l'empresa Urgellet Ambiental (o Vilà Vila), que hi instal·larà una planta de gestió de residus ambientals. Segur que el nostre municipi deu estar al 'top ten' dels municipis de Catalunya amb més abocadors, plantes de residus, graveres, i una més que probable futura guixera. ¿A què coi deu ser degut? ¿I on nassos s'inverteixen, els diners que ingressem per tant negoci? Finalment hem votat a favor del conveni per a la constitució i aportació a la bossa d'urgències socials del Consell Comarcal.

Entremig hi ha hagut el punt de votar el pressupost del 2012. Hem exposat el següent:


En la majoria d’ajuntaments, grans i petits, el debat del pressupost sol ser el debat per excel·lència de cada any a causa de la seva importància, ja que en el pressupost s’hi han d’especificar de manera orientativa, però més o menys aproximada, les xifres d’ingressos i de despeses que es preveuen per a cada exercici. Però és evident que el nostre ajuntament, o més ben dit l’equip de govern del nostre ajuntament, no és gaire amic del debat. Avui estem reunits en un ple extraordinari per votar un pressupost sobre el qual no hem tingut cap explicació política prèvia, malgrat que a l’inici de la legislatura es va formar una comissió de comptes (l’única comissió que és d’obligada existència en tots els ajuntaments) però ja hem comprovat que el fet que hagi d’existir no implica que s’hagi de reunir, ni que sigui un cop l’any, per analitzar el pressupost. Hem de dir que, veient el que ha anat passant i s’ha anat dient des del començament d’aquesta legislatura, aquest fet no ens sorprèn pas.

Hem pogut repassar el pressupost gràcies a la bona feina i predisposició de la Rosa Mari Bernadó, a la qual agraïm la seva col·laboració, i ja que en gran part es tracta de xifres que ella coneix i domina, hi donem la nostra confiança. Tampoc tenim gran cosa a dir sobre les obres pressupostades. Entenem que són totes importants i tot i que podríem qüestionar la prioritat d’alguna d’elles, som conscients que si poden beneficiar-se de subvencions d’altres administracions cal aprofitar-ho.

Està molt bé ser un dels pocs ajuntaments que no tenen deute i suposem que per això hem de felicitar el senyor alcalde, però el nostre grup creu que aquest argument no ha de servir per justificar que els diners públics es facin servir amb finalitats polítiques de l’equip de govern, o de l’alcalde en particular, i encara més en els temps de crisi que ens ha tocat viure.

En alguna altra ocasió hem dit que podem entendre que la representant de l’alcalde a la Parròquia pugui cobrar com un regidor perquè la Parròquia no en té. Cap problema. Però, ¿i la resta de representants? ¿És normal que al Pla i a Arfa l’alcalde hi tingui tres representants a cada poble? ¿I que tots o bona part d’ells cobrin sense justificar públicament quina feina fan per rebre un sou públic? I, encara més, ¿és normal que alguns cobrin per vindre als plens? De fet, des del nostre grup considerem que el fet de vindre als plens hauria de ser considerat una obligació dels regidors, i que l’assistència ja podria estar inclosa en els 600 euros aproximadament que cobra anualment un regidor i més en els temps que corren. Per això mateix entenem que no és de rebut que persones que no tenen dret a vot cobrin per assistir a les sessions plenàries.

Algun cop se’ns ha contestat que aquests representants cobren uns diners al cap de l’any perquè treballen pel seu poble, fan feines pel seu poble. No és un argument vàlid. Tots sabem, i tots coneixem, persones que fan coses pel seu poble però que ho fan perquè ho consideren un deure de bon veí, i no vénen a portar la factura per cobrar, ni de fet n’esperen cap gratificació. Ho fan perquè creuen que, com a veïns, ho han de fer. Potser cada cop n’hi ha menys casos, però n’hi ha. A més, no hem pas d’oblidar que a les bases del pressupost es parla de dietes exclusivament per a alcalde i regidors

En tot cas, i si l’alcalde creu que ha de seguir premiant amb diners públics els seus representants, des del nostre grup proposarem que aquestes persones presentin al cap de l’any una explicació de les feines que hagin fet al seu poble i que les facin mereixedores de rebre uns diners de l’ajuntament. De la mateixa manera que, per exemple, hi ha veïns que per netejar la carretera que arriba al seu poble porten una factura o un rebut i cobren per la feina feta, no entendríem que unes altres persones, pel fet d’haver anat a la candidatura de l’alcalde, cobrin del pressupost públic sense justificar els motius pels quals mereixen aquests diners, siguin pocs o molts, però són diners de tots.

En definitiva, com que no estem al cent per cent d’acord amb el pressupost que avui es porta a votació, i com que no hi ha l’alcalde per donar-nos explicacions i fer-nos canviar d’opinió, el nostre vot serà d’abstenció.

En aquell moment, que entenc que hauria hagut de ser el moment de parlar-ne, ningú ha dit res a part del tinent d'alcalde i avui alcalde en funcions, Jesús Dòria, que ha fet aquell paper que tant li agrada de convertir-se en el poli bo de la pel·lícula, desmarcant-se de les accions del poli dolent, que evidentment és l'altre. Ha justificat amb poca passió i poca convicció aquestes despeses amb els representants admetent que és clar que és un tema polític. I aquí ho hem deixat. En acabar el ple, ja sense secretària ni gravadora pel mig, ha saltat la representant de la Parròquia molt indignada i ofesa demanant-me que donés noms. A mi m'agrada dir les coses pel seu nom però a vegades em fa por donar noms i cognoms perquè pot ser violent per a totes les parts i em sembla una falta de respecte, però són números públics, els pot consultar, i no ha tingut arguments per rebatre cap de les coses que he dit.

Només ha fet una cosa molt lletja, d'aquelles coses que demostren com som les persones: ha recriminat que cobrés els 600 euros de regidor un company nostre que va ser regidor els dos últims anys de l'anterior legislatura però que per motius laborals no va poder assistir a cap ple perquè 1: treballa a Andorra, 2: els plens són a l'hora que són, una hora que com a mínim als de l'oposició no ens va gens bé i hem de fer mans i mànigues per anar-hi. Ella no ha degut pensar ni per un moment que malgrat no anar als plens era regidor (a diferència d'ella), que ella no sap pas en què s'ha gastat aquells cèntims, que anava a reunions, i ajudava i treballava en tot el que podia, i ho segueix fent. Sort que se m'havia acudit dir que trobava normal que ella cobrés com una regidora perquè la Parròquia no té regidor, que si no, no sé pas com hauria reaccionat!

En fi, sempre dic que una cosa que m'agrada dels plens és que vas veient les reaccions de cadascú, després vas lligant caps i sí, al final tot sol tindre una explicació.

josefina


Tost

Tost
poble de l'Alt Urgell, també deshabitat, del qual només es manté dempeus la imponent església. Us sona el cavaller Arnau Mir de Tost?

i l'església de Tost

i l'església de Tost
no me n'ha pogut estar, de posar-la. Imposa o no? L'església, documentada l'any 1030, va ser fundada el 1040 pel cavaller Arnau Mir de Tost

Sauvanyà

Sauvanyà
poble deshabitat de Ribera d'Urgellet, a l'Alt Urgell (11/09/2007)

no és un quadre impressionista

no és un quadre impressionista
és un arbre caigut, un arbre immens que ens hem trobat avui d'excursió pel ras de Conques, més amunt d'Ars (30/08/2007). També hem trobat...